Tudnivalók a penészről:


A penészgombák a földi élővilág fontos részei, a szerves anyagok lebontásában nélkülözhetetlen szerepet játszanak, biztosítják az elemek körforgását. Bizonyos fajtái egyes élelmiszereink megfelelő minőségű előállításában elengedhetetlenek. Ilyen például a tokaji aromájának eléréséhez kialakított borospincék falán található nemes penész, valamint egyes sajtfélék és a téli szalámi előállításában is fontos szerepet kapnak bizonyos penészgombák.


Káros hatásai egészségünkre:

Léteznek mérgező hatású penészgombák is. A penészgombák szabad szemmel jól láthatóak. Leginkább vizes helyeken jelennek meg, például zuhanyfülke, fürdőszobai csempe fugája, átnedvesedett falszegletek. A penésztől feketéllő foltok jelzik a veszélyt.
A penészgomba részecskéi nem maradnak meg kialakulásuk színhelyén, szaporodásukat biztosító spóráik (melyek szabad szemmel nem láthatóak) nagy számban bekerülnek a légtérbe. Bizonyos penészgomba fajok spórái (pl.: Aspergillus flavus, Aspergillus ochraceus, Penicillium rubrum, Fusarium-félék, stb.) mérgező hatást gyakorolnak szervezetünkre, belélegezve sokféle tünetet okozhatnak számunkra. Izgatják a szem kötőhártyáját, az orr nyálkahártyáját, allergiás tüneteket, bőrgyulladást, felső légúti panaszokat válthatnak ki. A gyakrabban előforduló fajok (pl.: az Aspergillus fumigatus, Aspergillus flavus, Aspergillus niger vagy a Mucor gomba) komolyabb problémákat is okozhatnak, tüdő aspergillosist, tüdő mikózist, szénanáthát, asztmát idézhetnek elő. Külső hallójárat-, orrüreg-, szaruhártya-, megbetegedés kialakulásához vezethetnek, valamint bőrgyulladást okozhatnak.


Levegőtisztasági ajánlások

Köbméterenként legfeljebb 200 gombaelem még elviselhető.
200-500 közötti érték már megterhelő a légző rendszer és az immunrendszer számára.
500 fölötti érték már kifejezetten káros a légző rendszer számára, a szervezet különféle kóros reakcióit is kiválthatja.
A nedves, penészes falak egészségügyi veszélyei már régóta ismertté váltak, mára már tudományosan is igazolták a fent említett kórképek kialakulásában betöltött szerepüket.


Hazai vizsgálatok:

A Fodor József OKK Országos Környezet-egészségügyi Intézete 1996-2003 között 30 hazai városban és 80 falusi településen, mintegy 20 000, 7-11 éves gyermek családi otthonában végzett átfogó környezet-epidemiológiai vizsgálatot. A különböző helyiségek penészesedését 8,3-41,2 %-ban jelezték a szülők. A téli időszakban a nedves, penészes falú gyermekszobák, fürdőszobák aránya a táv- és tömbfűtéses városi lakásokban alacsonyabb (Győr-Siófok-Százhalombatta-Veszprém 3,0-6,6%). A Hajdú-Bihar megyei településeken 39,0%-ban, a Bács-Kiskun megyei, falun élő családoknál 41,6%-ban adtak számot penészesedésről.
A nedvesedés, penészesedés alapvető oka - főleg korábban - egyrészt a földszintes, többnyire vályogból készült lakások talajvíz elleni szigetelési hiányossága volt. A leghidegebb falfelületeken, csempefugákon a fürdésből, zuhanyozásból, más helyiségekben a főzésből, mosásból, ruhaszárításból és gázfűtésből származó pára lecsapódása (ún. "hőhíd" jelenség) a nedvesedés oka. A penészgombák megtelepedése a nedves falfelületen törvényszerű.
A penészes lakásban élő gyermekek egészségi állapota - összehasonlítva a nem penészes lakásban élő gyermekekével - minden tekintetben sokkal rosszabb volt. A penészes lakásban élő gyermekeknél 62%-kal gyakoribb volt a bronchitiszes, 67%-kal az asztmás, 67%-kal az allergiás tünet. A betegség fogalmát ki nem merítő különféle gyermekkori panaszokat is 37%-kal nagyobb arányban jelezték azon gyermekek szülei, akik penészes lakásban éltek, sőt a neurotikus, depressziós panaszok többlet-kockázata is 70%-os volt - s valamennyi esélyhányadost igen erős matematikai-statisztikai összefüggés támasztotta alá. Mennyi egészségkár és szenvedés! - , nem szólva a család többlet kiadásairól orvosra, gyógyszerekre!


Európai kutatási tapasztalatok

2003-2004-ben az Egészségügyi Világszervezet 8 európai nagyvárosban (közte volt Budapest is!) 8235 lakásban gyűjtött információkat a lakás minősége és a benne élők egészségi állapota összefüggéseinek pontosabb megismerése érdekében. A vizsgálat a kutatókat is meglepte. A legerősebb összefüggést - méghozzá rendkívül sok kórképpel - a lakások penészedése mutatta. Szignifikáns matematikai-statisztikai összefüggés és 36-106%-os többlet kockázat volt igazolható a penészes lakás és a benne élők akut-, illetve krónikus légúti betegségeit, különféle allergiás tüneteit, egyes szív- és érrendszeri kórképeit, neurotikus és depressziós panaszait, csont- és ízületi rendszeri betegségeit, sőt a világszerte népbetegségnek számító csontritkulását (oszteoporozis) illetően is.
A fentiek egyértelműen bizonyítják, hogy komolyan kell vennünk a penészgombák káros hatásait, lépéseket kell tennünk az egészségkárosító hatások megszüntetésének érdekében.
Nem nézhetjük tétlenül a fürdőszoba, konyha, gyermekszoba penészedését!


Mit kell tennünk?

A nyirkos, meleg levegő ideális a penészgomba szaporodásához. Célszerű kerülni a lakáson belüli nagy mennyiségű ruha egyszerre történő szárítását. A gáztüzelő berendezések, (, gázbojler, konyhai gáztűzhely, "cirko" gázkazán) az égés során nagy mennyiségű párát bocsátanak a légtérbe. A fürdőszoba légtere fürdés, zuhanyzás után szintén párával telítődik. A veszélyeztetett helyiségeket célszerű kiszellőztetni, konyhában ajánlatos a páraelszívó rendszeres használata.
Leghatékonyabb megoldás, ha a tudományosan kikísérletezett penész-gátló hatóanyaggal, szakszerűen készíttetjük el a konyha, fürdőszoba, WC és egyéb helyiségek csempézett falfelületeinek kivitelezését, vagy pótlólag végeztetjük el a falfelületek penész-mentesítését.
Igaz ugyan, hogy ez bizonyos többlet-kiadással jár, de egészségünk védelmében tett lépéseink hosszútávon, többszörösen megtérülnek!


Ezen tájékoztató Dr. Virágh Zoltán környezet-epidemiológus publikált cikke alapján készült.

 

 

SZÍNTERVEZÉS


A SZÍNEK SZIMBOLIKÁJA


Az, hogy ki milyen színt kedvel, egyénenként változó, összefügghet természetünkkel, de az éppen aktuális hangulatunkkal is.  A bennünket körülvevő színek befolyással vannak ránk, hatnak a kedvünkre, lelki egyensúlyunka, sőt szervezetünk egyensúlyára is hatást gyakorolnak.
Otthonunk kialakításakor ezeket a hatásokat is figyelembe vehetjük.  Lakásunk színvilágát tudatosan is kiválaszthatjuk, ismerve a színek hatásait és önmagunkat.


AZ EGYES SZÍNEK HATÁSAI:

KÉK


Egyrészt a hideg színe, de egyúttal a befogadónak, a felvevőnek, vagyis a női princípiumnak a színe is.
Mélységet, elsüllyedést és passzivitást is jelent (tenger).  A kék szín hűvösséget, tisztaságot, csendességet áraszt, biztonság, harmónia, nyugalom és végtelenség érzetét kelti bennünk.
Színterápiában:


Világoskék

  1. összehúzó, fertőtlenítő, hűtő hatású
  2. magas vérnyomás,
  3. gyulladások,
  4. fertőzések,
  5. pajzsmirigy és torokbetegségek,
  6. hörghurut és tüdőbetegségek,
  7. égések, csípések,
  8. magas láz ellen hatásos

 

VÖRÖS


Tűz és forróság jelképe. A szeretet és a szerelem színe. Lelkesedést és bátorságot is szimbolizál. A vörös szín égető érzést keltő tulajdonsága lilával és kékkel körülvéve csökkenthető. Dinamizmust, életerőt, győzelemre irányuló akaratot sugároz.
Túlzott mértékben azonban nyugtalanságot, türelmetlenséget, agresszióra való hajlamot mutat.
Színterápiában:

  1. növeli a testhőmérsékletet, ösztönzi a vérkeringést, segíti az adrenalin képzést
  2. csökkenti a fáradtság érzését, krónikus betegségeket old fel
  3. vérszegénység,
  4. vastagbélgyulladás,
  5. krónikus megfázás (arcüreggyulladás),
  6. ízületi gyulladás,
  7. depresszió esetén alkalmazható
  8. túlzott mértékben agressziót, türelmetlenséget okozhat

A vörös a világban:

  1. Az egyiptomiak fáik, barmaik, vagyontárgyaik tűztől és más károktól való védelmére, befestették őket pirosra, ugyanakkor termékenységük növelését is ebben látták.
  2. A zsidók áldozati bárányok vérével festették meg ajtófélfáikat, hogy megóvják házaikat a tíz csapás öldöklő angyalától.
  3. A görögök vörös leplet borítottak a holtakra, ezzel jelképesen áldozattá avatták őket, így segítve a holtak alvilágiakkal történő kibékülését, s birodalmukba való lejutását.
  4. Az antikvitásban a szeretet, a szerelem, a szenvedély kifejezője; Rómában a menyasszony tűzpiros fátylat visel.
    Erő-, tűz- és hatalom-jelképként is szerepel.
  5. A zsidó és keresztény hagyományban a fenség, a komolyság színe
  6. Az Újszövetségben a bűn, az engesztelés, a vezeklés és az áldozat színe.
  7. Negatív jelentése a testi szenvedélyek megbélyegzéséhez kapcsolódik, a skarlátvörös a "nagy babiloni parázna" színe.
  8. A piros lámpás házak színeként a paráznaságra utal.
  9. Az európai népszokásokban a húsvéti piros tojás a termékenység jelképe.

 

IBOLYA vagy LILA


Ebben a színben egyesül a vörös aktivitása és a kék elmélyültsége. Misztikus szín, a kozmikus erőt szimbolizálja, az empátia és a megérzés színe. Misztikus élmények-, vagy a szerelem erős vágyát jelentheti.
Színterápiában:

  1. nyugtatja, harmonizálja az idegrendszert
  2. fejfájásra,
  3. nyirokkeringési,
  4. hormonális problémákra,
  5. rosszindulatú daganat esetén alkalmazható

Az ibolya a világban:

  1. A mértékletesség színe.
  2. Jelenthet intelligenciát, tudást, vallási áhítatot, szentséget, alázatosságot, bűnbánatot, fájdalmat, nosztalgiát.
  3. A kereszténységben a papi törvények, az autoritás, az igazság, a böjt, a szomorúság és a várakozás kifejezője.
  4. Egyensúly a föld és ég között (a hajnali és az esti ég színe), az értelem és a vágy, a bölcsesség és az érzelmek között.
  5. A rómaiaknál Jupiterhez kapcsolódik.

 

ARANY


Szent szín. Főleg a Maják, Aztékok, Inkák és az egyiptomiak számára, akiknek az arany a nap és a Logosz megtestesítője. Örök középpontot, gondoljunk csak az "arany középút" kifejezésünkre.

  1. A napfény, az isteni hatalom, a megvilágosodás, a halhatatlanság, a dicsőség jelképe.
  2. Az összes napistent, a vetés és aratás isteneit, a beért termést szimbolizálja.
  3. A kereszténységben, az ikonfestészetben és a román kor nyugati festészetében az arany háttér a transzcendens szférára, a mennyei birodalomra utal az arany dicsfény, a glória pedig a megdicsőült szentekre.
  4. Az ezoterikában a szoláris asztrál színe.

 

SÁRGA


Az arany közeli rokona, tiszta formájában a fény színének számít. Nyíltságot, optimizmust, örömöt, reményeket jelez. Vágy a boldogságra, vidámságra, nevetésre, a korlátoktól mentes szabad viselkedésre, felszabadultság érzésre, intellektuális élményekre. Ha vonzódik hozzá, akkor kíváncsiság, érdeklődés, tudásszomj, szellemi frissesség és a szabadság vágya az, ami az Ön pillanatnyi állapotát leginkább tükrözi.
Színterápiában:

  1. irányítja az emésztési folyamatokat
  2. erősíti a gyomrot, de túlzott alkalmazása hányingert okozhat
  3. az idegrendszerre,
  4. a májra,
  5. a bőrre is kedvezően hat

A sárga világban:
Az örök fény, a felség, a hatalom kifejezője, emberek és istenek közötti közvetítés jelképe. A világos- vagy aranysárga a jóság, a hit, a megérzés, az intellektus színe. A narancssárgába hajló sárga a Nap, a melegség szimbóluma; az isteni szeretet, a bölcsesség színe. A zöldessárgát viszont a halálhoz, az irigységhez, a hitszegéshez társították. Júdást gyakran ábrázolják ebben a színben. Ilyen a kén színe is, amellyel a keresztény hitvilág szerint az ördög a poklot fűti.

  1. A buddhizmusban a lemondás, a vágytalanság, az alázatosság, a szerzetesek színe.
  2. Kínában a Föld, a középpont színe. Eredetileg császári szín volt - csak annak volt szabad sárga ruhát viselnie, aki a császári családhoz tartozott -, később az előkelőség kifejezője lett.
  3. A keresztény hagyományban is megjelenik a sárga szín többértékűsége: lehet a szentség, a felfedett igazság kifejezője, ugyanakkor a sötét sárga az eretnekség, az árulás színe.

 

NARANCS


Átmeneti szín a sárga és a piros között. A szellem és a libidó egyensúlyát szimbolizálja
Japánban és Kínában a szeretet és a boldogság színe.
A buddhista szerzetesek ruhájának színeként a láng, a megvilágosodás fénye, az isteni szeretet kinyilatkoztatása.
A zsidó hagyományban a pompa és a ragyogás színe.
Színterápiában:

  1. emésztési zavarokra hat,
  2. depresszió ellen javallott,
  3. erősíti az immunrendszert,
  4. ösztönző hatású,
  5. kedvezően befolyásolja a lép, vese, epe működését
  6. jótékonyan hat az ivarmirigyekre és a nemi működésre
  7. erősíti a méhet

 

FEHÉR


A fehér a töretlen fény színe, az aranyhoz hasonlóan csak a legelőkelőbbeket illeti meg. Ez a papi ruhák színe, Aaron, az egyiptomi pap, a Biblia első papja ugyanúgy ezt viselte, mint az indiai guruk, és a pápa öltözete is fehér. Ezen kívül a feltámadásnak és a halálnak a színe is, hiszen a feltámadáshoz előbb meg kell halni. Így aztán a szellemi újjászületés színe is. Nem meglepő, ha más országokban és kultúrákban, mint például Japánban, Indiában, a temetés színe fehér. Ez csak azon álláspont kérdése, amelyből a halált nézzük Sok országban a halotti virágok is fehérek, akárcsak azok a virágok, amelyeket az újjászületett mestereknek ajándékoznak. A lótuszvirág, a legteljesebb fejlettség szimbóluma sem véletlenül fehér Keleten a tökéletességet és az abszolút tisztaságot is szimbolizálja.
A fehér az egyetlen tökéletes szín, mert magába foglalja az összes többit. És számunkra is a tisztaság szimbóluma, hiszen a "hófehér", "hattyúfehér", "liliomfehér" szavaink ezt hivatottak kifejezni.

  1. A Fény, a tisztaság, a tökéletesség, az egyszerűség jelképe.
  2. Az égi istenek állatainak színe, így pl. Zeusz, mint fehér hattyú; a Buddha születését jelző álom fehér elefántja; a Szentlélek fehér galambja.
  3. A fehér szoros kapcsolatban áll a halállal és az ehhez kapcsolódó rituális tárgyakkal (halotti lepel, gyertya), jelképezi a szellemeket és a kísérteteket.
  4. Kínában a gyász színe. A fehér tigris az őszre, az érett életkorra utal, maszkokon pedig a ravaszságot jelzi.
  5. A fehér virág a gyermekáldást jelenti.
  6. Ártatlanság értelemben jelenik meg Athénban, ahol az Areioszpagosz bírái fehér kövekkel szavaztak a vádlott felmentése mellett.
  7. A fehér ruha a tisztaságot, a szüzességet, a lélek győzelmét jelenti az anyag felett.
  8. A béke és a jóakarat kifejezője; erre utal Noé fehér galambja és a békekövetek fehér zászlója.
  9. A keresztény hagyományban az öröm és a vigasság hordozója. A szentséghez, Istenhez tartozó szín, valamint a feltámadás színe.

 

EZÜST

  1. Utalhat a kereskedelemre és a pénz hatalmára.
  2. Az egyiptomi mítoszok szerint Ré napisten csontjai ezüstből vannak.
  3. Kínában a legértékesebb fémnek tartották, a Tejutat "ezüstfolyónak" nevezték.
  4. A görög-római mitológiában a második világkorszak az ezüstkor, amely az aranykor boldog világával szemben a hanyatlás kezdete.
  5. Míg a királyok féme az arany, a királynőké az ezüst.
  6. Az ezoterikában a lunáris asztrál színe.

 

ZÖLD


A természet, a nyugalom, a bizalom, a remény, a hit, az újrakezdés színe. A zöldet még az iszlám színeként, és a növekedés jelképeként is számon tartjuk. Ahogy a természet kizöldülése a hosszú, halálhoz hasonló (fehér) tél után reményt kelt az emberekben, úgy szimbolizálja a zöld a tavaszt. A fejlődés, megújulás, önbizalom, határozottság igényére mutat rá. A kölcsönös bizalmon és szereteten alapuló kapcsolat vágyát fejezi ki.
Színterápiában:

  1. Roboráló és harmóniateremtő hatású.
  2. Szívbetegségek,
  3. megfázások,
  4. fejfájások,
  5. szembetegségek,
  6. fekélyek,
  7. érrendszeri megbetegedések esetén,
  8. valamint az idegrendszer harmonizálására javallott.
  9. A tavasznak, a növekvő életnek, a természet megújulásának a kifejezője.
  10. A színskála "közepén" áll, kiegészítő színe a piros, s mivel a kék és a sárga elegye, jelöli egyben a színek hármasságát. Ebből adódik kétértékűsége is: lehet a fiatalság, a remény, a boldogság, ugyanakkor a változás, az átmenetiség, a féltékenység jelölője.
  11. Meleg és hideg, égi és földi keveréke.
  12. Lehet az éretlenség, a tapasztalatlanság és naivság jelképe.
  13. A kereszténységben a halhatatlanság, a feltámadás színe, az Erények közül a Reményé.
  14. Negatív jelentése: méreg, halál, a gonosz rontó ereje. A sátánt gyakran ábrázolják zöld testtel és szemmel.

 

BARNA


A barna szín arra utal, hogy az ember nagy fontosságot tulajdonít kényelmének, családjának, otthonának, egészségi állapotának.
Jelenleg a létbiztonság, anyagi és testi szükségletek, valamint a családi harmónia foglalkoztatja.

  1. A föld színe, az anyaságot, termékenységet, gondoskodást és a szorgalmat szimbolizálja
  2. Az ösztönszféra kifejezője is.
  3. Már az ókorban az egyszerűség, vezeklés, alázat jelképe.
  4. A középkorban az evilági hívságok megvetése, hallgatagság, szegénység kifejezését hordozza magában és ezért lesz a ferences szerzetesrend öltözetének színe.

 

FEKETE


Tulajdonképpen nem szín, csupán a színek távollétére utal.
Ahogy a fehér minden színt felölel, ezzel ábrázolva a tökéletességet, úgy a fekete minden fény és szín hiányát képviseli Az asztrológiában a Szaturnusznak, a küszöb őrének a színe, nálunk a halál és a gyász színe. Mindenkinek el kell haladnia a "küszöb őre" előtt, valamint, a sötét póluson, az árnyékon vagy az alvilágon, a fényhez vezető útja során.
A fekete világban:

  1. Az ősi sötétség, az éjszaka, a káosz, a feneketlen, titokzatos mélység, és a világűr szimbóluma.
  2. A színekben kifejeződő élet ellentéte, a halál jelképe.
  3. A gyász színe, a lemondás kifejezője, egyes hagyományokban a gonosz erőkhöz kapcsolódik.
  4. Az ókorban az alvilág isteneihez kötődött, pl. Hádész-Plútón, Hekaté, Ozirisz színe.
  5. A kereszténységben nem csak a gyász és a halál színe, hanem a bűn, a bűnhődés, a pokol jelképe.
  6. A világi élettől való elfordulást, az alázatot is kifejezte, ezért a bencés szerzetesek és a papok ruházatuk színéül választották.
  7. Az alkímiában az erjedés, a bomlás, a pokolba való alászállás jelképe.

 

A színekről (általában)


A színeknek és a fényeknek nagyon fontos szerepük van, kiemelkedő hatást gyakorolnak hangulatunkra, érzékeinkre.
Ezen hatásokra épül a fényterápia valamint a színterápia. A falfestést is tekinthetjük egyfajta színterápiának. A megfelelő szín az otthonunk falán hihetetlen hatást tud gyakorolni ránk. A színeknek komoly szerep jut a dekorálásban. Amikor környezetünk színeit magunk választhatjuk meg, nem tudatosan választunk, általában a személyiségünket kifejező vagy erősítő színek mellett döntünk, tudat alatt.
Épp ezért, egy jó festő, mielőtt elkezdené a munkát, alaposabban megismeri a "pácienst", hogy végül az illető személyiségéhez igazítsa munkáját. Nem elég a festés kivitelezése, az is fontos szempont, hogy a megrendelő valóban otthonosan érezze magát.


A színek kifejező ereje


Fehér
A tisztaság színe. Hűvös és semleges, ha a kiegészítők nem oldják kellőképpen, akkor kórházi hangulatot sugároz. Amennyiben nem dominál, nyugtató és pihentető lehet.



Sárga
Felvidít, pozitív gondolatokat ébreszt. Kitartásra ösztönöz, motivál, segíti a kapcsolatteremtő készséget.



Narancs
Vidámmá tesz, tágítja a teret. Beindítja a fantáziát, új ötleteket sugall. Emberszeretet tükröz, segít ellazulni.



Piros
Melegséget áraszt. Energikussá tesz lelkileg és szellemileg egyaránt.  Nem tartozik a pihentető színek közé, de egy hálószobában megállja a helyét, ha valaki szereti a szerelmet J

Rózsaszín
Mosolyra késztet, érzelmeket közvetít, védelmez és melegít.  Nyugtató hatású erősíti önszeretetünket. Megszabadít belső aggodalmainktól, görcseinktől, túlzott kötelességtudatunktól.

Lila
Meditatív szín. Segít összpontosítani, kreativitásra ösztönöz. Növeli az önbizalmat és segíti az ellazulást.

Kék
Hűvösséget áraszt, a tengereket és óceánokat felidézve a végtelen szabadság érzését kelti. Segít kikapcsolódni.

Zöld
A természet alapvető színe, ebből adódóan harmonizál, nyugtat, békével tölti el lelkünket. Lazító és regeneráló hatású, az elégedettség érzését kelti bennünk.

Fekete
Nélküle lehetetlen volna a többi szín oly sokféle variációját megvalósítani.


A színekkel folytatott játék nem csak izgalmas kaland, de nélkülözhetetlen eleme a festésnek, így hozhatunk létre akár kiegészítő nélküli dekorációt is.

 

Festési tippek


Szórópisztoly tisztításának időigényességét figyelembe véve, használata csak nagy felületek festésekor célszerű. Amennyiben festőhengert használunk, a sarkokat ecsettel előzetesen le kell festeni, mert a hengerrel ezeket a felületeket nem érjük el.
Dekorálás alkalmával, a nagyobb felületekhez, nagyobb ecsetet használjunk. Az ecsetet fentről lefelé haladva, egy irányba, a világítási szöggel párhuzamosan vezessük, majd folytassuk vízszintesen. A mennyezet festésekor az ablaktól induljunk, az ecsetet a világítási szögre merőlegesen vezessük.
Nem célszerű egy vastag réteget felvinni, inkább több vékony réteg felhordása ajánlott. A szükséges rétegek száma nagyban függ az alapozó festés minőségétől, mert ha ez megfelelő, akkor elegendő egy fedő- és egy átvonó befejező réteg. Az egyes falak festését ne szakítsuk meg, mert a száradás miatt nem válik egyöntetűvé a teljes falfelület, így csíkos lesz. A falfelületeket alaposan elő kell készíteni festés előtt. A kellő eredmény eléréséhez nélkülözhetetlen az falak simává tétele, szögek, csavarok eltávolítása, a lyukak betömése. Ha szükséges, gletteljünk. Legvégül portalanítsuk a falat, ezt megtehetjük kefével, seprűvel, ecsettel, de akár porszívóval is.
A festést alapozással kezdjük, mert az alapozott festés tartósabb, mivel az alapozó fokozza a festendő felület és a fedőréteg közti tapadást. Az alapozó festést hígított festékkel végezzük, így az felhasznált anyag jobban be tud szívódni a falfelület pólusaiba. Egy teljes helyiség festésekor mindig a mennyezettel kezdjünk és csak utána fessük le az oldalfalakat.

 

 

Antik..


A mai rohanó világban, ahol az embereknek nincs idejük a részletekre, ahol az a jellemző, hogy mindent összecsapunk, fontos szerepe van annak, hogy legalább a környezetünk képes legyen arra, hogy a régi, nyugodt világ, békés hangulatát sugározza felénk.
A manapság használatos gipszkarton számos lehetőséget kínál környezetünk otthonossá tételére, személyiségünk, kreativitásunk és pénztárcánk függvényében.

Az antikolás egy olyan festési mód, amihez nem kell sok minden, mégis, amikor ránézünk, olyan hangulatot eredményez, amitől felderülünk, és kicsit elfeledkezünk problémáinkról.
A nevét nem véletlenül kapta. Régen, amikor még a falak nedvessége szokványos volt, a falak színe magától fakult és vette fel egyedi, játékos színezetét. Az antikolással egyedivé tehetünk bármilyen helyiséget, annak ellenére, hogy nincs konkrét kép, olyanná válik az egész, mint egy falfestmény. Színtől függően lehet ez a "festmény", nyugodt, vérpezsdítő, hűvösen vagy épp melegen kellemes, de unalmasan semleges semmiképp.

Antikolási trükkök

Már az első lépés eltér a hagyományos festésnél megszokottól, hiszen itt a falfelületet nem simává, hanem egyenetlenné kell tennünk, ezzel is elősegítve a végeredményből áradó mozgalmasságot.
Glettelés után a felület maradjon érdes, s miután megszáradt, csiszoljuk át közepes szemcséjű csiszolópapírral, majd nagyobb ecsettel vagy tiszta, puha ronggyal alaposan portalanítsuk. Következhet az alapfestés.  Bármilyen színt is választunk az antikoláshoz, az alapszín mindig a fehér legyen, mellyel egyszer jó alaposan kenjük át a falat. Amennyiben nem szándékozunk az egész felületet befesteni, jelöljük be a magasságot csapózsinórral.
Az antikolásnak többféle technikája létezik, mi most a legegyszerűbbet használjuk, az alapszíneset. Kiválasztjuk a színt, amilyenre a falat festeni szeretnénk, ennek a színnek egy jóval halványabb árnyalatával befestjük a már korábban fehérre festett felületet, majd hagyjuk jól megszáradni.
Következhet az igazi alkotómunka, maga a festés, a dekorálás.  A kiválasztott színt maximum 1-2 négyzetméternyi területre felhordjuk egy vastag ecset segítségével. Megvárjuk, amíg megszikkad.
Ezt követően egy nedves vászondarabot gyűrődésmentesen összehajtogatunk és folyamatosan átdörzsölgetjük vele a befestett falat, ügyelve, hogy a világos és a sötét színek, foltok aránya megfelelő legyen. Fontos, hogy a nedves vászont tartsuk tisztán, ha már nagyon festékes, mossuk ki, de jól csavarjuk ki, mert vizesen nem a várt eredményt adja. Ha a kijelölt résszel végeztünk, következhet egy újabb terület, de semmiképpen se akarjunk egyszerre nagy felületen dolgozni, mert mire a végére érnénk, már túlságosan száraz lenne a maszatoláshoz. Ennek az eljárásnak az a lényege, hogy a rongy, amit használunk, folyamatosan felszedi, illetve visszakeni a fedőfestéket.
A fal egyenetlen nedvességtartalma miatt a színek mozognak egymáson, így alakítva ki az antik mintázatot.
Gyűrött ronggyal is dolgozhatunk, ennek eredménye egy másfajta mintázat lesz, antikolt és egyben erezett hatást érhetünk el vele.

System.String[]